Aký je rozdiel medzi odkazom a spätným odkazom?
Jednotlivé dokumenty na webe sa prepoja pomocou odkazov – sú to lepidlo, ktoré drží web pokope. Interné odkazy sú odkazy medzi webovými stránkami na rovnakom doméne a primárne slúžia na pomoc ľuďom pri navigácii na webe. Externé odkazy sú spojené so webovými stránkami na iných doménach.
Externé odkazy majú širší rozsah možných úmyslov, vrátane:
- Poskytnutie širšieho kontextu čitateľovi
- Podpora tvrdenia uvedeného v texte
- Citácia alebo poskytnutie zdroja
- Odporúčanie niečoho
- Pridanie autenticity
V každom prípade je odkaz na stránke, aby poskytol dodatočnú hodnotu čitateľovi, takže odchádzajúci odkaz je cenným aktívom. Je kľúčové pochopiť, že odkaz má smer. Keď je odchádzajúci na prepojenú webovú stránku, je prichádzajúci na cieľovú stránku. Preto ide o spätný odkaz na cieľovú stránku.
Vyhľadávače uznávajú, že spätný odkaz má hodnotu a odmeňujú cieľovú URL, interpretujúc odkaz ako úplne zámernej; predpokladajú, že k cieľovej webovej stránke došlo k určitej úrovni redakčného posúdenia.
Preto spätné odkazy, ktoré smerujú na váš web, naznačujú vyhľadávačom, že váš obsah má hodnotu. V skutočnosti sú spätné odkazy jedným z najmocnejších faktorov hodnotenia. Zohrávajú obrovskú úlohu v úspechu (alebo neúspechu) každého webu, pokiaľ ide o organickú vyhľadávaciu premávku. Tento postup pozná každá marketingová agentúra alebo SEO agentúra.
Čo je autorita spätného odkazu a ako sa určuje?
Jedným z hlavných dôvodov, prečo je Google dominantným vyhľadávačom, je to, že ako prvý si uvedomil dôležitosť spätných odkazov v SEO. Keď Google spustil vyhľadávanie v roku 1998, použil revolučný algoritmus na hodnotenie webových stránok na základe popularity odkazov – čo znamená, že stránka bude mať vyššie umiestnenie, ak na ňu bude viac odkazov.
Tento algoritmus, pomenovaný “PageRank” podľa Larryho Pagea (spoluzakladateľa Google spolu s Sergeyom Brinom), nevyhodnocuje len počet odkazov, ktoré daná webová stránka dostáva; zároveň meria aj autoritu týchto odkazov.
To znamená, že nie všetky spätné odkazy sú rovnaké. Predstavte si, že jedna zo stránok na vašej webovej stránke má spätný odkaz z 2 webových stránok na rôznych externých doménach:
- Stránka A má 200 spätných odkazov
- Stránka B má 20 spätných odkazov
Ak by tieto 2 stránky mali rovnakú tému, stránka A by pravdepodobne mala vyššie umiestnenie ako stránka B. To preto, že stránka A by bola autoritatívnejšia vďaka tomu, že má desaťkrát viac odkazov.
Pokiaľ ide o tieto 2 spätné odkazy na vašu stránku, odkaz zo stránky A je cennejší ako odkaz zo stránky B, pretože má vyššiu autoritu.
V podstate algoritmus PageRank priradí každej webovej stránke hodnotu autority na základe množstva a kvality jej prichádzajúcich odkazov.
Preskúmanie jednoduchej odkazovej siete
PageRank je iteratívny algoritmus. To znamená, že údaje sa vypočítavajú, vrátia sa späť a potom ich treba opätovne spustiť cez mnoho iterácií, kým sa ustália.
To je preto, že relatívna autorita všetkých stránok v danej sieti závisí jedna od druhej. Napríklad si predstavte sieť 4 stránok.
- Stránka A – odkazuje na stránku B a stránku C a má spätný odkaz od stránky B
- Stránka B – odkazuje na stránku A a stránku D a má spätné odkazy od stránky A a stránky C
- Stránka C – odkazuje na stránku B a stránku D a má spätný odkaz od stránky A
- Stránka D – neodkazuje na žiadne stránky, ale má spätné odkazy od stránky B a stránky C
Aby sme mohli vypočítať autoritu prenášanú na stránku D, musíme najprv poznať autoritu stránky B a stránky C. Ale autorita stránky B závisí na stránkach A a C a autorita samej stránky A závisí na stránke B.
Môžete vidieť, ako aj jednoduchá sieť sa môže rýchlo stať komplexnou. Je to len opakovaním výpočtov znova a znova, kedy sa riešenie ukáže. Matematika nie je až taká zložitá, ale veľkosť dátového súboru (bilióny odkazov po celom internete) a množstvo potrebnej výpočetnej kapacity robia z tohto úlohu obrovský úkon.
Čo je doménová autorita?
Doménová autorita popisuje malú sieť URL adries a odkazov, ktoré existujú na vašom vlastnom webe. Podobne ako spätné odkazy z externých stránok, aj interné odkazy vo vašom vlastnom webe prenášajú autoritu z jednej URL adresy na druhú.
Je logické, že odkazy z veľkých značkových webov majú väčšiu doménovú autoritu než odkazy od malých miestnych podnikov. Napríklad, odkaz z stránky CNN má hodnotu, pretože CNN je autoritatívny web. Menej známe webové stránky majú menšiu autoritu.
Ak vaša úvodná stránka získa spätné odkazy od miestneho spravodajského webu, zvýši sa autorita vašej úvodnej stránky. Ale keďže táto stránka odkazuje aj na ďalšie stránky vo vašom webe, časť tejto autority sa distribuuje na stránky odkazované z vašej úvodnej stránky. S týmto zvýšením autority sa autorita tiež zdieľa medzi stránkami, na ktoré odkazujú. Preto prichádzajúce spätné odkazy z externých stránok postupne prenikajú cez internú odkazovú architektúru po celom vašom webe. Čím bližšie k vrchu reťazca, takpovediac, tým viac odkazovej autority dostávajú.
Takto veľké značky môžu dominovať trhu pre určité sady vyhľadávacích termínov. Sila ich domény a inteligentné praktiky interného odkazovania môžu znamenať, že aj úplne nové stránky sa umiestnia dobre.
Množstvo a kvalita: Pri spätných odkazoch záleží na oboch
Hoci presné výpočty hodnoty odkazovej autority sú veľmi nejasné a komplexné, poznatky o fungovaní PageRanku poskytujú základné pravidlá.
- Chcete prilákať čo najviac spätných odkazov.
- Je lepšie získať spätné odkazy od autoritatívnych webov.
- Môžete použiť svoju intuíciu na to, aby ste určili, či web vyzerá autoritatívne.
- Prilákanie viac spätných odkazov bude mať pozitívny vplyv na celý váš web.
Stručne povedané, chcete mať oboje, ako množstvo, tak aj kvalitu, pokiaľ ide o spätné odkazy.
Výhody spätných odkazov
Vytváranie spätných odkazov je neoddeliteľnou súčasťou SEO, pretože vyhľadávače ich používajú na určenie autority a relevancie stránky. Vyhľadávače určujú dôležitosť stránky pomocou spätných odkazov. Avšak nie všetky spätné odkazy majú rovnakú hodnotu. Vyhľadávače vyhodnocujú spätné odkazy na základe kvality webov, ktoré poskytujú odkazy, skôr než na základe počtu spätných odkazov, ktoré má váš web.
Spätné odkazy môžu zlepšiť vaše umiestnenie, pretože ukazujú hodnotu. Nakoniec, čím viac kvalitných spätných odkazov máte, tým vyššie môžu byť vaše stránky umiestnené vo vyhľadávačoch. Okrem toho vám pomáhajú objavovať vašu značku online. Keď populárne weby odkazujú späť na váš web, môžete získať viac návštevnosti prostredníctvom odporúčaní od ľudí, ktorí už majú záujem o témy, o ktorých hovoríte. To umožňuje, aby sa do marketingového lievika dostalo viac potenciálnych zákazníkov.
zdroj: sponzorovaný článok